Líška s dúhovými očami

Mária Lazárová – Ireneusz Maciejewski 

Líška s dúhovými očami

Dramaturgia: Iveta Ditte Jurčová
Scénografia: Barbara Guzik
Hudba: Piotr Klimek
Preklad textu: Marek Godovič
Tvorba metodických materiálov: Nikoleta Hvizd Tužinská

Réžia:   Ireneusz Maciejewski

  

Obsadenie:

Vanesa Balla Hagyungová / Daniela Turzová – Merit

Andrea Tomanová – Hani

Ivan Gontko – Dedko

Juraj Bednarič – Ellias,  Flin

Roman Valkovič – Erkhan, Bootur

Michael Vrzala – Havran

Milan Čimo – Lovec 1, Medveď

Andrej Bodiš – Lovec 2

 

Predstavenie vedie Mariana Cibulková

 

Pre deti 6+

Premiéra: 28. novembra 2025 vo Veľkej sále SDKSvN

Slovenská spisovateľka Mária Lazárová napísala príbeh, ktorý sa odohráva v nehostinnej, divokej tajge. Tam, žije dievčatko Hani so svojím starým otcom. V jeden deň nájdu zranené líščie mláďa a Hani presvedčí dedka, aby ho zobrali domov. Medzi líškou s dúhovými očami a dievčatkom vznikne silné priateľské puto. Nevšedné kamarátstvo a líška medzi ľuďmi v dedine vyvolá veľký nepriateľský ošiaľ. Líške ide o život. Ale Hani sa len tak ľahko nevzdáva.

Príbeh Hani je nadčasovou metaforou o sile detskej pravdy, empatie a odvahy voči svetu, ktorý je často uzavretý v strachu a predsudkoch. Inscenácia sa usiluje otvoriť diskusiu o ekologickej udržateľnosti, pravde v čase dezinformácií a hodnote medziľudskej solidarity.

Vznik inscenácie z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.

Ireneusz Maciejewski (1979)
Režisér, herec, mím, performer, filmár, fotograf, multimediálny umelec a kultúrny manažér. Absolvent Akadémie divadelného umenia Zelwerowicza vo Varšave (Bábkarská fakulta v Białystoku), Akadémie filmu a televízie vo Varšave a postgraduálneho štúdia v odbore Kultúrny manažment. Autor mnohých divadelných hier, adaptácií, scenárov a divadelných piesní.

Zrežíroval 40 divadelných inscenácií a množstvo performatívnych a interdisciplinárnych podujatí. Je autorom 50 multimediálnych projekcií a niekoľkých filmových animácií, ktoré boli použité v divadelných predstaveniach, videoklipoch a v detskom vedeckom seriáli „Malá Uránia“. Špecializuje sa aj na integráciu rôznych médií v scénickej tvorbe vrátane svetelného dizajnu a videoprojekcií.

Vedie umelecké a vzdelávacie workshopy pre deti, mládež a dospelých.

V roku 2014 vytvoril bábkarský kanál „Spotkania TV“. V roku 2020 spustil projekt „Domowy kącik bajkowy“(„Domáci rozprávkový kútik“), kde animoval pomocou maňušky a stvárňoval postavu – sympatického Bajkotka.

V roku 2020 vytvoril spolu s Divadlom bábok Guliwer vo Varšave seriál „Ružová ulica“ (Ulica Różana), kde pôsobil ako režisér, bábkar, kameraman, strihač a herec.

2016–2019 – Vyučoval film, fotografiu a animáciu bábok na Univerzite Mikuláša Kopernika v Toruni.

2020–2025 – Režíroval pre TVP Bydgoszcz detský vedecký seriál „Malá Uránia“.

Spolupracoval so všetkými bábkovými divadlami v Poľsku, ako aj s divadlom Luden v Ostrave.

V Starom divadle Karola Spišáka v Nitre režíroval inscenácie:
Veľká továreň na slová (2019)
Nebo (2022)

Štipendista programu KPO pre kultúru 2024 (rozvoj zručností v oblasti navrhovania a tvorby marionet)
Štipendista ZAIKS 2025 v oblasti dramatickej tvorby

Vzdelanie:
• 2016–2017: SGH, postgraduálne štúdium, Kultúrny manažment
• 2013–2016: Akadémia filmu a televízie, réžia
• 1999–2005: Akadémia divadelného umenia Zelwerowicza, réžia
• 1999–2003: Akadémia divadelného umenia Zelwerowicza, herectvo
• 1998–1999: Univerzita Márie Curie-Skłodowskej v Lubline, filozofia

Rozhovor s Ireneuszom Maciejewskim na MojaKultúra

 

 

 

Barbara Guzik
divadelná a filmová scénografka, architektka, maliarka, fotografka a performerka,
s ktorou spolupracujem od roku 2009. Spoločne sme vytvorili 6 divadelných inscenácií,
vrátane scénografie k predstaveniu „Nebo“ v Nitre.
https://www.scenograf.com.pl/

Scénografka a kostýmová výtvarníčka, absolventka Akadémie výtvarných umení v Krakove (diplom na Katedre interiérovej architektúry). Študovala aj vo Francúzsku na École Supérieure des Beaux-Arts v Toulouse. Navrhuje scénografie a kostýmy pre činoherné aj bábkové divadlá. Má na konte viac ako 50 divadelných projektov. Pracovala pre Televízne divadlo (kostýmy k inscenácii „Kriton“ v réžii Dariusza Karłowicza a k predstaveniu „Chłopcy“ v réžii Roberta Glińskeho – v spolupráci so Zofiou de Ines), ako aj na filmových projektoch ako scénografka a kostýmová výtvarníčka.

Je štipendistkou poľského Ministerstva kultúry. V rámci štipendia vytvorila film venovaný umelkyniam inšpirovaným tvorbou Márie Jaremovej (2020). Spolu s Damianom Styrnom navrhla stálu výstavu Sliezskeho centra slobody a solidarity v bani „Wujek“, ktorá bola otvorená pri príležitosti 40. výročia potlačenia štrajku (16. decembra 2021).

V posledných rokoch vytvorila scénografiu a kostýmy pre množstvo inscenácií, napríklad:
• „Cześć, jestem Sara“ v réžii Tomasza Wysockého (2022)
• „Kochanie, zabiłam nasze koty“ v réžii Rafała Dziwisza (2017) – obe predstavenia na krakovskej Akadémii divadelného umenia
• kostýmy pre oceneného „Ryszarda III“ (Zlatý Yorick) v réžii Grzegorza Wiśniewskeho v Divadle Jaracza v Lodži (2012)
• kostýmy pre „Kabaret“ v réžii Pawła Szkotaka, v Divadle Sewruka v Elblągu (2019)
• kostýmy pre „Človeka z La Manchy“ v réžii Witolda Mazurkiewicza v Poľskom divadle v Bielsko-Białej (2016)
• scénografia a kostýmy pre inovatívne predstavenie „Werther v New Yorku“ v réžii Tomasza Wysockého v Divadle Slowackého v Krakove (2006)
a mnohé ďalšie.

Spolupracuje s divadlami v Poľsku aj v zahraničí (Francúzsko, Slovensko). Venuje sa aj grafike, fotografii a maľbe. Už päť rokov vedie Galériu 2 Okna v Krakove, kde organizuje vernisáže a umelecké podujatia. Zúčastnila sa napríklad Cracow Art Week „(No) Hope“ (2021) a ďalších kolektívnych výstav.

Piotr Klimek
https://klimekszczecin.wixsite.com/piotrklimek/bio
Jeden z najznámejších a najuznávanejších divadelných skladateľov v Poľsku,
pedagóg, hudobný producent, riaditeľ Divadla animácie v Poznani. S Piotrom Klimkom spolupracujem od roku 2006 a spoločne sme vytvorili približne 20 divadelných inscenácií a niekoľko filmových etúd.

Narodený v roku 1973 v Štetíne.

Absolvent Kráľovského konzervatória v Haagu (kompozícia u Giliusa van Bergeijka a Diderika Haakmy Wagenaara, 1997) a Hudobnej akadémie v Poznani (kompozícia u Grażyny Pstrokońskej-Navratil). Titul doktora hudobného umenia v oblasti kompozície získal v roku 2003 (A.M. v Poznani). Ďalšie majstrovské konzultácie absolvoval u prof. Marka Jasińskeho a prof. Włodzimierza Kotońskeho.

Od roku 1998 prednáša hudobné predmety na Univerzite v Štetíne a Akadémii umení v Štetíne. V roku 2003 hosťujúci pedagóg na Kráľovskom konzervatóriu v Haagu a v roku 2009 na Univerzite umení v Zürichu. Spolupracuje aj s Divadelnými akadémiami vo Varšave a Krakove. Hudobný konzultant kultúrnych inštitúcií v Štetíne. V rokoch 2010–2011 riaditeľ Centra pre propagáciu a rozvoj Akadémie umení v Štetíne, v roku 2012 prorektor pre umeleckú činnosť a medzinárodnú spoluprácu. Od roku 2017 je riaditeľom Divadla animácie v Poznani.

Štipendista Združenia priateľov Štetína, Burgemeester van Kolfschotenfonds, Nadácie Stefana Batoreho, Stiftung Kulturfonds Berlin a Amsterdams Fonds voor de Kunst. Tvorí symfonickú, zborovú, komornú aj elektronickú hudbu. Od roku 1991 úzko spätý s divadlom – skomponoval hudbu k viac než 200 divadelným inscenáciám v Poľsku i zahraničí. Vytvára zvukové inštalácie a objekty a zúčastňuje sa projektov na pomedzí rôznych umeleckých disciplín. Venuje sa aj autorskému experimentálnemu programu hudobnej edukácie pre nepočujúcich.

KedyPre Ako dlho Kde Kategória Cena
Na tento mesiac nie su zadané žiadne ponuky.